سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۰۹:۱۴

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت:
حرکت تدریجی به سوی مسیر توسعه یک ضرورت است

باشگاه خبری فراساحل: معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، گفت: باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم تنها مصرف‌کننده محصولات علمی بمانیم و مانند گذشته یک نفت‌خوار باشیم یا این که تغییر روش دهیم و به مرور مسیر توسعه را بیابیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، محمدرضا مقدم در یازدهمین و آخرین جلسه آموزشی خبرنگاران در سال ٩٣ جزئیاتی از روند کار معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را تشریح کرد و گفت: معاونت پژوهش و فناروی وزارت نفت در سال ٨٩ با حضور و پیگیری‌های این جانب پس از ٣٦ سال شکل گرفت در حالی که ایجاد یک ساختار تازه در مجموعه‌ای مانند وزارت نفت بسیار مشکل بود. وی با بیان این که با توجه به مشکلات موجود در سیاست‌ها و ساختارهای کشور و صنعت نفت، عملکرد معاونت پژوهش و فناوری در چهار سال گذشته مطلوب بوده است، گفت: تلاش زیادی داشتیم تا در این مدت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه‌ها را که در دورانی بسیار کم شده بود، افزایش دهیم و درعین حال جلوی کار علمی بدون هدف را بگیریم.

مقدم ضمن تشریح تعاریفی از علم و انواع آن، گفت: در شرایط کنونی دنیا و اقتصاد جهانی تجمیع دانش و تجمیع مدیریت اهمیت دارد و تفاوت میان کشورهای تولیدکننده و دنبال‌ کننده علم در همین موضوع است که سرانجام به طراحی و کیفیت محصول منجر می‌شود؛ به عنوان نمونه نروژ در سال‌های گذشته تصمیم گرفت که تبدیل به یک کشور تولیدکننده علم شود و این کار را با تولید علم و طراحی محصولات راهبردی آغاز کرد و اکنون این کشور مسیر خود را یافته است. معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تصریح کرد که ما هم باید پس از این همه سال تولید نفت تصمیم خود را بگیریم که می‌خواهیم یک دنبال کننده علم و مصرف کننده محصولات علمی بمانیم و مثل گذشته یک نفت‌خوار باشیم و یا این که تغییر روش دهیم و به مرور ما هم مسیر توسعه را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: حقوق میان نسلی یکی از توصیه‌های دینی و شرعی و اخلاقی و انسانی است که در همه ادیان از جمله اسلام نسبت به آن تاکید شده است اما متاسفانه ما نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم و سوال این جاست که آیا ما منابع خدادادی که متعلق به همه نسل‌هاست را درست برداشت می‌کنیم ؟ و آیا برنامه‌ریزی‌های ما به سمت کسب ارزش افزوده از آنهاست؟ مقدم در ادامه گفت: امریکا با قدرت فناوری خود توانست ظرف چند سال یک اقدام غیراقتصادی نظیر شیل اویل‌ها را  به طور کامل اقتصادی کرده است و با آن معادله‌های بازار نفت را به هم ریزد در حالی که کشورهایی نظیر ایران هنوز در مورد فناوری و پژوهش گام‌های اولیه را هم برنداشته‌اند.

صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد مقاومتی باشد

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این که صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد مقاومتی با رویکرد توسعه فناوری و حرکت دانش‌بنیان بویژه در بخش پیمانکاران عمومی باشد، گفت: در همین رابطه مدلی تعریف و مدت‌ها روی آن کار کارشناسی صورت گرفت و آن را به عنوان پیشنهاد به مراجع مربوطه ارائه کرده‌ایم. در این جریان این بررسی جلسه‌های مختلفی با شرکت‌های پیمانکار داشتیم و متوجه شدیم که عمده این پیمانکاران از افزایش هزینه پروژه سود می‌برند در حالی که شرکت‌های بین‌المللی نفتی از افزایش فناوری‌ها سود می‌برند. درعین حال خود پیمانکاران داخلی هم از شرایط موجود ناراضی بودند و از تغییر شرایط استقبال می‌کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه معاونت پژوهش و فناوری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی، گفت: این رقم هم‌اکنون ٢٦ درصد است و همین میزان هم باید با سرمایه‌گذاری و فناوری محقق شود و اگر این دو نباشند بدون شک هدف ما تامین نمی‌شود، البته میانگین ضریب بازیافت مخازن در دنیا ٣٥ درصد است که ما با همین رقم فاصله زیادی داریم.

مقدم تصریح کرد: بخش بالادستی در نفت حاشیه سود بالایی دارد و این میزان حاشیه سود درهیچ صنعتی وجود ندارد اما در صنعت نفت کشورمان از این سود بهره‌ای نمی‌بریم و به همین دلیل حرکت ما به سمت استفاده از فناوری یک ضرورت است. وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمتر به دنبال علوم کاربردی و بهره‌گیری از فناوری هستند،افزود: صنعت نفت در این سال‌ها هزینه زیادی را برای دانشگاه‌ها و تولید علم داشته اما خروجی خوبی به دست نیامده و همه تلاش ما این است که روند تولید علم بدون هدف متوقف شود. همچنین در ادامه این مراسم، سید جلال الدین نجم السادات، رئیس سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت نفت جزئیاتی از ساختار، وظایف و اهداف معلونت پژوهش و فناوری را بیان کرد و گفت: سیاست‌گذاری، بازاریابی و بازارسازی پژوهش‌ها، شبکه‌سازی و مدیریت دانش، تامین و تجهیز منابع از جمله اهداف است معاونت پژوهش است.

وی گفت: شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانشگاهی، پیگیری نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای سازندگان کالا و تجهیزات، طرح تولید و تجاری‌سازی کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان، دستورالعمل نظارت عالیه بر طرح‌ها و پروژه‌ها، تشکیل کارگروه ساخت گروه‌های مهم کالایی موردنیاز صنعت نفت، موافقت‌نامه همکاری علمی و تحقیقاتی میان شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها برای افزایش ضریب برداشت از مخازن نفتی و سرانجام افزایش تعامل با پیمانکاران عمومی و پیگیری ضرورت‌های آنها از جمله اقدامات جاری و آینده در سال ٩٣ و ٩٤ است.



  کد خبر : 534
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :